دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
روش مونتکارلو برای حل معادلات بکر- دورین با متوسط مونومر ثابت
1
11
FA
علیرضا
سهیلی
گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه فردوسی مشهد
حسین
حسنی
گروه ریاضی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
فرآیند برخورد میان ذرات، موضوعی است که در بسیاری از زمینهها مانند فیزیک، نجوم، فیزیک پلیمر، فیزیک اتمسفری مورد
مطالعه قرار گرفته است. این فرآیند توسط یک سیستم از معادلات دیفرانسیلی با بعد نامتناهی (در حالت گسسته) و یا یک معادله دیفرانسیلی-انتگرالی با مشتقات نسبی غیرخطی (در حالت پیوسته) مدلسازی میشود. همچنین مدل گسسته را نیز میتوان با یک
معادله دیفرانسیل با مشتقات نسبی تقریب نمود. در این مقاله با استفاده از روش مونتکارلو برای حل معادلات دیفرانسیل سهموی، تقریبی برای جواب به فرم پیوسته این معادلات را به دست خواهیم آورد. <br /> لینک مقاله
معادله سهموی,روش مونتکارلو,معادله دیفرانسیل تصادفی,معادله بکر- دورین
https://jamm.scu.ac.ir/article_10012.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10012_132aec29d7979aa65a6454470dc098bf.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
مدول های با بعد کرول حداکثر α
13
26
FA
نسرین
شیرعلی
گروه ریاضی، دانشگاه شهید چمران اهواز
در این مقاله هدف بررسی حلقه هایی است که هر مدول با بعد کرول، دارای بعد کرول حداکثر α است. برای این منظور ابتدا مطالبی راجع به بعد کرول و زنجیر لووی مطرح کرده و سپس حلقه α-لووی را تعریف میکنیم، که در حالت همان حلقه لووی است. نشان میدهیم که اگر R حلقه α–لووی باشد هر –Rمدول با بعد کرول، دارای بعد کرول حداکثر α است. همچنین خواهیم دید که مدولهایی که هر خارج قسمت آنها دارای بعد گلدی متناهی و لووی، برای یک است، دارای بعد کرول حداکثر α هستند.
بعد گلدی,بعد کرول,مدول α-بحرانی,مدول α-لووی
https://jamm.scu.ac.ir/article_10018.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10018_0761692a643ea78221774298808849f2.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
تعیین هم زمان کنترل و وضعیت بهینه در سیستم متضمن غشا مرتعض مستدیر به روش گسسته سازی
27
42
FA
علیرضا
فخارزاده جهرمی
گروه ریاضی، دانشگاه صنعتی شیراز
a_fakharzadeh@sutech.ac.ir
پرویز
الهی
گروه ریاضی، دانشگاه صنعتی شیراز
ندیمه
جعفر پور
گروه ریاضی، دانشگاه صنعتی شیراز
ارائه روشی برای تعیین همزمان توابع کنترل و مسیر در یک مسأله کنترل بهینه هدایت شده توسط یک سیستم غشا مرتعض مستدیر در دستگاه مختصات قطبی، هدف اصلی این مقاله است. ابتدا با تعیین نوع تابع مسیر و انجام گسستهسازی و سپس استفاده از خواص اندازهها ، مساله خطیسازی میشود. آنگاه با انجام چند گام تقریب زوج توابع کنترل و مسیر تقریباً بهینه به همراه مقدار بهینه تابع هدف از طریق حل یک مسأله برنامهریزی خطی متناهی بدست می آید. مثال عددی نیز ارائه گردیده است.
غشا مرتعش مستدیر,گسسته سازی,کنترل بهینه,برنامه ریزی خطی
https://jamm.scu.ac.ir/article_10013.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10013_798db8826993aac3dc44315bf9c7a433.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
کاربرد مدل رگرسیون کلاس پنهان در مدلسازی عوامل مرتبط با مهاجرتهای بین استانی در ایران
43
63
FA
جمشید
جمالی
کارشناس معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
آوات
فیضی
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
در مطالعه حاضر پدیده مهاجرت بین استانی در یک بازه زمانی 40 ساله مورد بررسی قرار گرفته است و استانها از لحاظ مهاجرپذیری یا مهاجرفرستی دسته بندی و علل مرتبط با مهاجرتهای بین استانی در ایران با استفاده از مدل رگرسیون کلاس پنهان مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش کلیه استانهای ایران میباشند. اطلاعات مورد نیاز از منابع معتبر دولتی (مرکز آمار ایران ، وزارت صنایع ، وزارت جهاد کشاورزی) استخراج شده است. مدل رگرسیون کلاس پنهان استانهای ایران را به دو رده مهاجرپذیر و مهاجرفرست ردهبندی کرد. الگوی مهاجرت بین استانی در بازه زمانی 1345 تا 1385 نشان داد که استانهای تهران ، اصفهان ، قم ، مازندران ، بوشهر، سمنان و یزد رده استانهای مهاجرپذیر را تشکیل میدهند. مهمترین عواملی که با میزان مهاجرت بین استانی در ارتباط بودند عبارتند از: میزان شهرنشینی، سطح تحصیلات ، نسبت جنسی ، بعد خانوار ، ضریب توسعه یافتگی صنعتی و معدنی و نرخ بیکاری. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند برای تدوین استراتژیهای مناسب به منظور مدیریت پدیده مهاجرت و کاهش آثار سوء آن مورد استفاده قرار گیرد.
مهاجر بین استانی,میزان خالص مهاجرت,رگرسیون کلاس پنهان
https://jamm.scu.ac.ir/article_10014.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10014_b9919fb8e78d07b158d8cb763304a8c4.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
تحلیل بیزی در خانواده توزیع های نمایی تعمیم یافته
66
78
FA
صدیقه
امیدوار شلمانی
گروه آمار، دانشگاه تهران
احمد
پارسیان
گروه آمار، دانشگاه تهران
ahmad_p@khayam.ut.ac.ir
علی
کریم نژاد
گروه آمار، دانشگاه تهران
لیلا
گل پرور
گروه آمار، دانشگاه تهران
در این مقاله مینیماکس بودن برآوردگر بیزی تعمیم یافته پارامتر شکل توزیع نمایی تعمیم یافته را تحت تابع زیان مربع خطای وزنی مورد بررسی قرار میدهیم. یک روش متعارف در تحلیل بیزی زمانی که اختلاف نظر در مورد توزیع پیشین وجود دارد، انتخاب یک کلاس از توزیع های پیشین و دستیابی به تصمیم بهینه در آن کلاس است که به روش بیزی استوار معروف است. در این راستا برآوردگر تأسف پسین گاما مینیماکس را برای خانواده توزیعهای نمایی تعمیم یافته تحت تابع زیان مربع خطای وزنی به دست میآوریم.
برآوردگر بیزی تعمیم یافته,برآوردگر مینیماکس,توزیع نمایی تعمیم یافته
https://jamm.scu.ac.ir/article_10015.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10015_7df3a78019fb0aa1c4ce17442a40d262.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
مدل ساختاری دانش یادگیرنده بر اساس طراحی اهداف آموزشی
79
97
FA
الهه
امینی فر
گروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
بهرام
صالح صدق پور
گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
زهرا
صباغ زاده فیروز آبادی
گروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
هدف تحقیق حاضر تعیین مدل ساختاری دانش یادگیرنده بر اساس طراحی اهداف آموزشی معادلات دیفرانسیل خطی غیرهمگن مرتبه دوم است. ابتدا اهداف آموزشی مبحث مذکور طراحی و صحت آنها توسط سه نفر از اعضای هیأت علمی که تجربه تدریس در این درس را بیش از ده سال داشتند، مورد تأیید قرار گرفت. طی مطالعه مقدماتی آزمونی شامل 25 سؤال تهیه و بر روی 31 نفر از دانشجویان علوم پایه و مهندسی که به طور تصادفی انتخاب شدند، اجرا شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل با توجه به مقدار آلفای کرونباخ (834/0) مشخص شد که سؤالات طرح شده با اهداف آموزشی بیان شده در جدول مشخصات انطباق دارند. سؤالات نامناسب با استفاده از ضرایب دشواری، تمیز و عدم هماهنگی درونی بین آنان حذف و آزمونی 15 سؤالی بر روی 122 نفر از دانشجویان علومپایه و مهندسی که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، اجرا شد. با استفاده از نتایج بهدست آمده، مدل تجربی دانش یادگیرنده تدوین، و مشخص شد که رابطه معناداری بین مؤلفههای ‘دانش تعاریف’ و ‘دانش روش ضرایب نامعین’ ؛ ‘دانش روش تغییر پارامتر’ و ‘دانش روشهای خاص’ ؛ و ‘دانش روشهای خاص’ و ‘دانش تعاریف’ وجود دارد.
مدل دانش یادگیرنده,اهداف آموزشی
https://jamm.scu.ac.ir/article_10016.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10016_3c8cdb234def3246d021e70c53be2d8a.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
2251-8088
2645-6141
1
1
2011
05
22
آزمون فرض تساوی میانگین ها در مقابل فرض مرتب شده در توزیع نرمال چند متغیره
99
118
FA
ابوذر
بازیاری
گروه آمار ، دانشگاه شهید چمران اهواز
رحیم
چینی پرداز
گروه آمار ، دانشگاه شهید چمران اهواز
chinipardaz_r@scu.ac.ir
علی اکبر
راسخی
گروه آمار ، دانشگاه شهید چمران اهواز
در این مقاله آزمون فرض تساوی میانگینها در مقابل فرض مرتب شده میانگینها در توزیع نرمال چند متغیره در نظر گرفته شده است. سه حالت متفاوت برای ماتریسهای واریانس کواریانس در نظر گرفته شده است. ابتدا با فرض اینکه این ماتریسها معلوم باشند، مقادیر بحرانی آماره آزمون پیشنهاد شده توسط ساسابوچی و همکاران (1983) به ازای سطحهای معنیداری برای تعداد مختلفی از جامعههای نرمال دو و سه متغیره محاسبه شدهاند. توان و مقدار آماره با استفاده از روش شبیهسازی برآورد شدهاند. سپس با فرض اینکه ماتریسهای واریانس کواریانس نیمه مجهول (دارای عامل مقیاسی مجهول) باشند، شرایطی روی مولفههای بردار میانگین تعریف میشود که تحت آن شرایط برآورد پارامتر مقیاسی (واریانس) وجود ندارد. آنگاه با توجه به شرایط گفته شده، مقادیر بحرانی آماره آزمون پیشنهاد شده توسط کولاتونگا و ساسابوچی (1984) به ازای سطحهای معنیداری برای تعداد مختلفی از جامعههای نرمال سه متغیره بهدست آورده شدهاند. همچنین توان در دو سطح معنیداری و نیز مقدار آزمون با شبیهسازی برآورد میشوند. برای وقتیکه ماتریسهای واریانس کواریانس کاملاً مجهول و برابر باشند، در ادامه کار ساسابوچی و همکاران (2003)، تعدادی آزمون را ارائه و نشان داده میشود که محاسبه احتمال آنها میتواند به عنوان کرانهای بالا برای مقدارهای آماره آزمون بکار روند.
الگوریتم ادغام مجاورهای متجانس,آزمون نسبت درستنمایی,رگرسیون همنوا,p-مقدار
https://jamm.scu.ac.ir/article_10017.html
https://jamm.scu.ac.ir/article_10017_a387189c591951b5cee5798420016119.pdf