دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522Monte Carlo Method for Solving Becker-Doring Equations with Constant Monomersروش مونتکارلو برای حل معادلات بکر- دورین با متوسط مونومر ثابت11110012FAعلیرضاسهیلیگروه ریاضی کاربردی، دانشگاه فردوسی مشهدحسینحسنیگروه ریاضی، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20130610Stochastic differential equations (SDE) play a relevant role in many application areas such as collision, population and polymer dynamics, genetic regulation, investment finance and biology. The procedure of <br />collision among particles was modeled by an infinite dimensional differential system (in the discrete case) and a nonlinear partial integro-differential equation (in the continuous case). The discrete case may be approximated with a parabolic partial differential equation. In this paper, using the Monte-Carlo method, we obtain an approximation for solving the parabolic differential equation in the continuous form. فرآیند برخورد میان ذرات، موضوعی است که در بسیاری از زمینهها مانند فیزیک، نجوم، فیزیک پلیمر، فیزیک اتمسفری مورد
مطالعه قرار گرفته است. این فرآیند توسط یک سیستم از معادلات دیفرانسیلی با بعد نامتناهی (در حالت گسسته) و یا یک معادله دیفرانسیلی-انتگرالی با مشتقات نسبی غیرخطی (در حالت پیوسته) مدلسازی میشود. همچنین مدل گسسته را نیز میتوان با یک
معادله دیفرانسیل با مشتقات نسبی تقریب نمود. در این مقاله با استفاده از روش مونتکارلو برای حل معادلات دیفرانسیل سهموی، تقریبی برای جواب به فرم پیوسته این معادلات را به دست خواهیم آورد. <br /> لینک مقاله دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522Modules with Krull Dimension of at Most αمدول های با بعد کرول حداکثر α132610018FAنسرینشیرعلیگروه ریاضی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20130610In this article we have introduced and studied the notation of α-loewy modules (0-loewy modules is just a loewy module). Using this concept we extend some of the basic results of loewy modules to α-loewy modules and we find a universal upper bound for Krull dimension over ߙ- loewy rings. In particular, we show that module M has Krull dimension α if and only if each factor module of M is lambda-loewy modules for some lambda <=α and has finite Goldie dimension.در این مقاله هدف بررسی حلقه هایی است که هر مدول با بعد کرول، دارای بعد کرول حداکثر α است. برای این منظور ابتدا مطالبی راجع به بعد کرول و زنجیر لووی مطرح کرده و سپس حلقه α-لووی را تعریف میکنیم، که در حالت همان حلقه لووی است. نشان میدهیم که اگر R حلقه α–لووی باشد هر –Rمدول با بعد کرول، دارای بعد کرول حداکثر α است. همچنین خواهیم دید که مدولهایی که هر خارج قسمت آنها دارای بعد گلدی متناهی و لووی، برای یک است، دارای بعد کرول حداکثر α هستند.دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522Simultaneously determining the optimal control and state in an vibrating circular surface system by a discretization methodتعیین هم زمان کنترل و وضعیت بهینه در سیستم متضمن غشا مرتعض مستدیر به روش گسسته سازی274210013FAعلیرضافخارزاده جهرمیگروه ریاضی، دانشگاه صنعتی شیرازپرویزالهیگروه ریاضی، دانشگاه صنعتی شیرازندیمهجعفر پورگروه ریاضی، دانشگاه صنعتی شیرازJournal Article20130610Presenting a new method for simultaneous determination of the control and trajectory functions in an optimal control problem governed by a vibrating circular surface system, is the main purpose of this paper. First, by identifying the form of the trajectory function, doing discretization and using the properties of measure, the problem is linearized. Then, by doing some approximation steps, the nearly optimal pair of trajectory and control with the optimal value of the objective function are obtained via solving a finite linear programming problem. A numerical example is also presented.ارائه روشی برای تعیین همزمان توابع کنترل و مسیر در یک مسأله کنترل بهینه هدایت شده توسط یک سیستم غشا مرتعض مستدیر در دستگاه مختصات قطبی، هدف اصلی این مقاله است. ابتدا با تعیین نوع تابع مسیر و انجام گسستهسازی و سپس استفاده از خواص اندازهها ، مساله خطیسازی میشود. آنگاه با انجام چند گام تقریب زوج توابع کنترل و مسیر تقریباً بهینه به همراه مقدار بهینه تابع هدف از طریق حل یک مسأله برنامهریزی خطی متناهی بدست می آید. مثال عددی نیز ارائه گردیده است.دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522Application of Latent Class Regression Model for Modeling Factors Associated with Inter-Province Immigrationsکاربرد مدل رگرسیون کلاس پنهان در مدلسازی عوامل مرتبط با مهاجرتهای بین استانی در ایران436310014FAجمشیدجمالیکارشناس معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهدآواتفیضیگروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20130610In the present research, inter-provinces immigration and its determinants in a 40 years period in Iran was investigated, using the latent class regression. The analyzed data were extracted from reliable governmental resources (Iran statistical center, ministry of industry and mining and ministry of agriculture). According to obtained results, Iran’s provinces were classified in two migrator and immmigrator categories. The pattern of immigration during 1345 to 1385 showed that the Tehran, Isfahan, Quem, Mazandaran, Boushehr, Semnan and Yazd provinces were immigrator. The most important related predictors were: civilization level, level of education, sex ratio, family dimension, Industrial development coefficient, unemployment rate. Accordingly, the obtained results in this study can be used for developing suitable strategy in order to managing immigration and diminishing its side effects.در مطالعه حاضر پدیده مهاجرت بین استانی در یک بازه زمانی 40 ساله مورد بررسی قرار گرفته است و استانها از لحاظ مهاجرپذیری یا مهاجرفرستی دسته بندی و علل مرتبط با مهاجرتهای بین استانی در ایران با استفاده از مدل رگرسیون کلاس پنهان مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش کلیه استانهای ایران میباشند. اطلاعات مورد نیاز از منابع معتبر دولتی (مرکز آمار ایران ، وزارت صنایع ، وزارت جهاد کشاورزی) استخراج شده است. مدل رگرسیون کلاس پنهان استانهای ایران را به دو رده مهاجرپذیر و مهاجرفرست ردهبندی کرد. الگوی مهاجرت بین استانی در بازه زمانی 1345 تا 1385 نشان داد که استانهای تهران ، اصفهان ، قم ، مازندران ، بوشهر، سمنان و یزد رده استانهای مهاجرپذیر را تشکیل میدهند. مهمترین عواملی که با میزان مهاجرت بین استانی در ارتباط بودند عبارتند از: میزان شهرنشینی، سطح تحصیلات ، نسبت جنسی ، بعد خانوار ، ضریب توسعه یافتگی صنعتی و معدنی و نرخ بیکاری. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند برای تدوین استراتژیهای مناسب به منظور مدیریت پدیده مهاجرت و کاهش آثار سوء آن مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522Bayesian Inferences in Generalized Exponential Distributionتحلیل بیزی در خانواده توزیع های نمایی تعمیم یافته667810015FAصدیقهامیدوار شلمانیگروه آمار، دانشگاه تهراناحمدپارسیانگروه آمار، دانشگاه تهرانعلیکریم نژادگروه آمار، دانشگاه تهرانلیلاگل پرورگروه آمار، دانشگاه تهرانJournal Article20130610In this paper, we discuss minimaxity of Generalized Bayes estimator of the shape parameter of Generalized Exponential (GE) distribution under Weighted Square Error Loss (WSEL) function. A common approach to the prior uncertainty in Bayesian analysis is to choose a class of prior distributions and look for an optimal decision within this class. This is known as robust Bayesian methodology. We obtain Posterior Regret Gamma Minimax estimator of the shape parameter of GE distribution under WSEL function.در این مقاله مینیماکس بودن برآوردگر بیزی تعمیم یافته پارامتر شکل توزیع نمایی تعمیم یافته را تحت تابع زیان مربع خطای وزنی مورد بررسی قرار میدهیم. یک روش متعارف در تحلیل بیزی زمانی که اختلاف نظر در مورد توزیع پیشین وجود دارد، انتخاب یک کلاس از توزیع های پیشین و دستیابی به تصمیم بهینه در آن کلاس است که به روش بیزی استوار معروف است. در این راستا برآوردگر تأسف پسین گاما مینیماکس را برای خانواده توزیعهای نمایی تعمیم یافته تحت تابع زیان مربع خطای وزنی به دست میآوریم.دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522The Structural Model of Learner Knowledge Based on Designing Instructional Objectivesمدل ساختاری دانش یادگیرنده بر اساس طراحی اهداف آموزشی799710016FAالههامینی فرگروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییبهرامصالح صدق پورگروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییزهراصباغ زاده فیروز آبادیگروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20130610The aim of this research was to find the structural model of learner knowledge based on designing instructional objectives of Second Order Non-Homogeneous Linear Differential Equations. To do this, the <br />instructional objectives of purposed subject were designed and their integrity was confirmed by three members of academic staff who teach this course for more than 10 years. In a pilot study, a test consists of 25 questions was given to thirty-one science and engineering students who were chosen randomly. Analyzing data with attention to Cronbach’s Alpha (0.834) confirmed that designed questions verified with mentioned instructional objectives of goal-content’s table. By using difficulty index, discrimination index and loop method unfit questions removed and 15 questions remained. engineering students who were chosen by cluster sampling. The empirical model of learner’s knowledge was compiled and results showed that there are meaningful relationships between ‘knowledge of definitions’ and ‘knowledge of method of undetermined coefficients’; ‘knowledge of method of variation of parameters’ and ‘knowledge of special methods’; and ‘knowledge of special methods’ and ‘knowledge of definitions’.هدف تحقیق حاضر تعیین مدل ساختاری دانش یادگیرنده بر اساس طراحی اهداف آموزشی معادلات دیفرانسیل خطی غیرهمگن مرتبه دوم است. ابتدا اهداف آموزشی مبحث مذکور طراحی و صحت آنها توسط سه نفر از اعضای هیأت علمی که تجربه تدریس در این درس را بیش از ده سال داشتند، مورد تأیید قرار گرفت. طی مطالعه مقدماتی آزمونی شامل 25 سؤال تهیه و بر روی 31 نفر از دانشجویان علوم پایه و مهندسی که به طور تصادفی انتخاب شدند، اجرا شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل با توجه به مقدار آلفای کرونباخ (834/0) مشخص شد که سؤالات طرح شده با اهداف آموزشی بیان شده در جدول مشخصات انطباق دارند. سؤالات نامناسب با استفاده از ضرایب دشواری، تمیز و عدم هماهنگی درونی بین آنان حذف و آزمونی 15 سؤالی بر روی 122 نفر از دانشجویان علومپایه و مهندسی که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، اجرا شد. با استفاده از نتایج بهدست آمده، مدل تجربی دانش یادگیرنده تدوین، و مشخص شد که رابطه معناداری بین مؤلفههای ‘دانش تعاریف’ و ‘دانش روش ضرایب نامعین’ ؛ ‘دانش روش تغییر پارامتر’ و ‘دانش روشهای خاص’ ؛ و ‘دانش روشهای خاص’ و ‘دانش تعاریف’ وجود دارد.دانشگاه شهید چمران اهوازمجله مدلسازی پیشرفته ریاضی2251-80881120110522Testing Homogeneity of Mean Vectors against ordered restriction in Multivariate Normal Distributionآزمون فرض تساوی میانگین ها در مقابل فرض مرتب شده در توزیع نرمال چند متغیره9911810017FAابوذربازیاریگروه آمار ، دانشگاه شهید چمران اهوازرحیمچینی پردازگروه آمار ، دانشگاه شهید چمران اهوازعلی اکبرراسخیگروه آمار ، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20130610This paper concerned with the testing of homogeneity of mean vectors against ordered restriction in multivariate normal distribution. Three different cases for covariance matrices are considered. First when covariance matrices are known, second when it is assume that covariance matrices have an unknown scale factor and third when the covariance matrices are completely unknown and equal. In two first cases the critical values of test statistic are computed for bivariate and trivariate normal distribution. The power and p-value of the test statistic are estimated by simulation method. When the covariance matrices are completely unknown and equal some tests are presented which the computation of those probabilities can be used as the upper bonds of p-values.در این مقاله آزمون فرض تساوی میانگینها در مقابل فرض مرتب شده میانگینها در توزیع نرمال چند متغیره در نظر گرفته شده است. سه حالت متفاوت برای ماتریسهای واریانس کواریانس در نظر گرفته شده است. ابتدا با فرض اینکه این ماتریسها معلوم باشند، مقادیر بحرانی آماره آزمون پیشنهاد شده توسط ساسابوچی و همکاران (1983) به ازای سطحهای معنیداری برای تعداد مختلفی از جامعههای نرمال دو و سه متغیره محاسبه شدهاند. توان و مقدار آماره با استفاده از روش شبیهسازی برآورد شدهاند. سپس با فرض اینکه ماتریسهای واریانس کواریانس نیمه مجهول (دارای عامل مقیاسی مجهول) باشند، شرایطی روی مولفههای بردار میانگین تعریف میشود که تحت آن شرایط برآورد پارامتر مقیاسی (واریانس) وجود ندارد. آنگاه با توجه به شرایط گفته شده، مقادیر بحرانی آماره آزمون پیشنهاد شده توسط کولاتونگا و ساسابوچی (1984) به ازای سطحهای معنیداری برای تعداد مختلفی از جامعههای نرمال سه متغیره بهدست آورده شدهاند. همچنین توان در دو سطح معنیداری و نیز مقدار آزمون با شبیهسازی برآورد میشوند. برای وقتیکه ماتریسهای واریانس کواریانس کاملاً مجهول و برابر باشند، در ادامه کار ساسابوچی و همکاران (2003)، تعدادی آزمون را ارائه و نشان داده میشود که محاسبه احتمال آنها میتواند به عنوان کرانهای بالا برای مقدارهای آماره آزمون بکار روند.